KONSEP TEKANAN STRES
Definisi:
Stres merupakan satu penyakit yang sering
dikaitkan dengan kesihatan mental dan kerap menyerang masyarakat pada hari
ini.
Perkataan stres sebenarnya berasal daripada 2 perkataan iaiatu :
i. eustres - bermaksud dapat menyesuaikan diri atau stres yang
membina. ii. distres - bermaksud tidak dapat
menyesuaikan diri atau merosakkan diri.
Dari sudut bahasa stres membawa maksud tekanan
dimana tekanan ini adalah fitrah kehidupan. ( Harunssani, 2004 dalam Mohd Taib
dan Hamdan 2006)
Kyriacou (2000) mendefinisikan stress merupakan pengalaman guru terhadap emosi yang tidak diingini seperti tekanan, kekecewaan, kebimbangan dan kemurungan akibat tugasnya sebagai seorang guru.
Jenis-jenis Stres:
Cockburn
(1996) membahagikan stress kepada lima jenis iaitu:
-
‘here or now’
-
‘anticipation’
-
stres imaginatif
-
stres reaktif
-
stres negatif
'here or now'
Definisi :
Situasi
yang wujud pada sesuatu masa atau suatu ketika.
Contoh :
Guru berada dalam situasi peperiksaan,
pertengkaran atau tergelincir semasa menurun tangga.
tergelincir
la pula!!!!!
|
Stres ‘anticipation’
Definisi :
Guru akan bertindak balas terhadap
sesuatu peristiwa yang dijangkakan
Contoh :
Setiap hujung semester sekolah, pihak
sekolah akan menganjurkan hari terbuka untuk berjumpa dengan ibu bapa. Guru yang baharu serta tidak berpengalaman akan berasa tertekan dan panik kerana tidak yakin untuk menghadapi situasi tersebut.
Stres imaginatif
Definisi:
Dalam sesuatu situasi, individu akan
berfikir dan berimaginasi tentang sesuatu yang ngeri, sesuatu yang menakutkan dan sebagainya.
Contoh:
Anda berada bersendirian di dalam bilik
dan mendengar sesuatu di luar bilik anda. Dengan spontan, anda akan berimaginasi tentang pelbagai situasi yang menakutkan seperti didatangi pencuri.
Stres reaktif
Definisi:
Wujud akibat daripada peristiwa atau
pengalaman lampau, berlaku secara semula jadi dan kadang-kala sebagai satu proses memulihkan
Contoh:
Seseorang individu berasa sedih
akibat daripada kematian
orang terdekat.
Stres negatif
Definisi:
Sesuatu yang kemuncak dalam tempoh
masa sama ada hari, minggu atau tahun, boleh berlaku disebabkan oleh satu punca sahaja
Contoh:
Tidak mempunyai wang yang mencukupi.
Punca – punca stres
Dunham &Varma (1998)
-
mengajar pelajar yang kurang bermotivasi
-
mengawal disiplin bilik darjah dan sekolah
-
tekanan masa dan beban kerja
-
menangani perubahan
-
dinilai oleh pihak lain
-
mempunyai kaitan kerja dengan rakan sekeja
-
konsep kendiri dan status
-
pihak pentadbiran dan pengurusan
-
persekitaran kerja yang tidak kondusif
Kyriacou
(1987)
-
tekanan masa
-
sikap buruk pelajar terhadap sekolah
-
kurangnya motivasi di sekolah
-
masalah pengurusan bilik darjah
-
bilangan pelajar yang ramai di sekolah
-
gaji yang rendah
-
kurangnya bahan-bahan mengajar
-
keadaan bekerja yang tidak kondusif
-
konflik dengan r€akan sejawat
Tanda-tanda dan
simptom-simptom stres
Simptom
kognitif
-
Masalah ingatan
-
Kurang memberikan tumpuan
-
Membuat penilaian yang tidak tepat
-
Kerap berasa bimbang
-
Berpandangan negatif
Simptom emotional
-
Muram
-
Cepat marah
-
Tidak boleh relaks
-
Rasa hendak menangis
-
Rasa kesunyian
-
Kemurungan
-
Kesedihan
Simptom
fizikal
-
Sakit sendi
-
Cirit- birit atau konstipasi
-
Sakit kepala
-
Pening
-
Sakit dada
-
Mengalami masalah pencernaan
-
Denyutan jantung pantas
-
Ulser mulut
-
Penurunan dalam desakan seks
-
Selesema
Simptom
tingkah laku
-
Makan lebih atau kurang
-
Tidur terlalu banyak atau kurang
-
Menyendiri
-
Menangguhkan atau mengabaikan tanggunjawab
-
Merokok
-
Minum arak atau mengambil dadah
-
Menggigit kuku
-
Berlangkah ke sana ke sini
Simptom
kronik
-
Tekanan darah meningkat
-
Strok
-
Serangan jantung
-
Tahap kemurungan tinggi
Langkah-langkah mengatasi
stres
- Belajar
cara mengatakan “tidak” atau “tidak mahu”
- Mengurangkan masa berhubungan dengan individu yang menyebabkannya menjadi stress.
- Berkongsi
pandangan dan luahan dengan rakan atau ahli keluarga yang boleh dipercayai
- Menghantar
e-mel kepada rakan
- Membantu
rakan secara sukarela
- Keluar
bersiar-siar dengan rakan sekerja
- Mengadakan
temu janji malam dengan orang yang disukai
- Mengawal cara
memberikan respons terhadap stress yang dihadapi
- Melakukan
aktiviti regangan seperti yoga
- Ambil
masa untuk berehat
- Menulis
jurnal
- Menguruskan
masa dengan sistematik
- Berfikiran
positif
No comments:
Post a Comment